Ano, je to tak, Planteray má Navy rum. Když jsem o něm poprvé slyšel letos v červnu, byl jsem opravdu hodně překvapený. Rum měl oficiální premiéru v USA a v Evropě se zatím neprodává. Tenhle rum je pro mě extrémně zajímavý, ať už příběhem i chutí a já jsme měl možnost láhev ochutnat na Barge 166 při návštěvě Whisky Live 2024 a láhev posléze získat na návštěvě Alexandra Gabriela v Praze. A tak mám tu čest napsat první recenzi na tuto láhev v Evropě.
Obsah
Příběh rumu
Tenhle příběh je opravdu úžasný, Alexand Gabriel chtěl udělat opravdový Navy rum, ale nevěděl jaké jsou přesně detaily výroby, čím se Navy rum definuje. Proto si najal rumového odborníka vědce, Matta Pietreka, mimo jiné autora skvělé knihy Modern Caribbean rum, aby pro něj na toto téma udělal rešerši.
To se taky stalo, Matt zdůrazňuje klíčové prvky, jako je role londýnských západoindických doků a slavného Rumového nábřeží při zrání a distribuci karibského rumu v 19. století.
Jeho zjištění zahrnuje zajímavé aspekty, jako je zásobování britské armády rumem, tehdejší výrobní techniky a rituály spotřeby v námořnictvu, až po ikonický „Black Tot Day. Zde je 7 pilířů navy rumu:
Kromě toho má být tento rum také poctou Michaelu Foggovi, ikonické postavě rumové historie, který svými odbornými znalostmi významně přispěl k poznání tohoto výjimečného destilátu.
Veškerý tento výzkum byl přepracován do knihy v angličtině pod názvem: Exploring 300 Years of Royal Navy Rum and Its Techniques.
Výroba rumu
Podle tradičních předpisů se jedná o blend rumů z tradičních destinací Jamajka (4 % Longpond a Clarendon), Barbados (43 % – WIRD), Trinidad (36 % – Trinidad Distillers Ltd.) a Guyana (17%). Destilace probíhala dle daných destilérií vždy jako kolony nebo kotle, stejně tak i fermentace probíhala 2 – 3 dny (dle dané destilérie). Tyto rumy pak zrály v sudech po bourbonu v zemích svého původu, byly následně převezeny do jihozápadní Francie, čímž byla napodobena historická tradice dynamického zrání na lodích. Po příjezdu do oblasti Cognac prošla směs dvojitým zráním v sudech po koňaku. v použitých dubových sudech a rozsáhlým okysličováním ve velkých otevřených dřevěných kádích ve sklepech vedle sklepů L’Antenne po dobu 3 let, které kopírují vlhké prostředí námořních doků v Londýně, což zvyšuje kvalitu zrání.
Z prezentace Alexandra Gabriela na Farmě Michael
Lahvováno bylo s obsahem alkoholu 55,7 %, což odpovídá historickým standardům pro námořnictvo a zajišťuje stabilitu rumu, ctí tradice britského námořnictva, stejně tak množství přidaného karamelu z cukrové třtiny v maximální výši 0,1 % (4,8 graů na litr), což se ukázalo, že námořnictvo opravdu dělalo kvůli schopnosti námořníků taky ještě pracovat a tím se dosáhlo míry alkoholu ne 57 % ale 55,7 %.
Z prezentace Alexandra Gabriela na Farmě Michael
Láhev a balení
Rum je distribuován v tradičním tvaru láhve Planteray, která se používá pro základní edici, ale s tmavším hnědozeleným sklem. Nechybí ani ikonické opletení. Etiketa je stylově situována do Navy stylu a dodržuje tradici transparentnosti, takže na ní najdete všechny důležité informace.
Vůně a chuť destilátu
A nyní to, na co všichni čekáte. Jak to voní a jak to chutná? S rumem se seznámíte ve sklenici v tmavší barvě mědi nebo lesního medu.
Už vůně je těžký, hutná, až zemitá jak má u správného Navy rumu být, ta Guyana se tam propsala velmi intenzivně. Ucítíte i kandované ovoce, čokoládu, sušené švestky a karamel. Chuť je plná, silná s dlouhý závěrem, kde krom dříve zmíněných tónů ucítíte silně melasu (až místy uzenou) a silně karamel. Chuť je sladší, že u jiných Navy rumů, ale je to způsobené tradiční výrobou dle výzkumu zmíněného výše. Pro mé chuťové pohárky by to mohlo být méně sladké. Nicméně rum je to transparentní a poctivý.
Shrnutí
Tento rum by se měl během příštího roku objevit i u nás a odhaduju, že cena by se měla pohybovat mezi 50 a 80 Euro, což je super cena za takovýto rum. Rum je to dobrý a poctivý a myslím, že bude hodně lidem chutnat. Chutná i mě mohu ho doporučit.
Závěrem bych rád poděkoval za podporu týmu Planteray, zejména Aleksandře Lavrové a Jonasovi za vstřícnost při psaní této recenze. A neméně Alexandrovi Gabrielovi a Mattu Pietrekovi za tunu práce při výrobě tohoto rumu a výzkumu. Díky a jen tak dál!
Autor článku - Pavel Ungr
Jmenuji se Pavel Ungr a už více než 5 let miluji dobré rumy. Nejsem studovaný rumolog, rumy mám prostě rád. Rumy ochutnávám a zkoumám. Fotím je také na svůj Rumstagram a pak o tom píšu. Mám rád sladší nebo aromatické rumy, kterou mohou být klidně silnější a to hlavně španělského nebo britského typu.
Gunroom Navy je blend rumů pocházejících ze zemí Guyany, Barbadosu, Trinidadu a Jamajky. V době královského námořnictva byly na palubě veliké zásoby alkoholu. Nejprve na lodích vozili především brandy, ovšem díky plavbám po Karibiku se dostal do obliby všech námořníků právě rum.
Možná jste si všimli, že značka Ron de Jeremy přišla v roce 2020 s novým designem lahví. Protože jsme dostali na srovnání design nových lahví, pustili jsme se do srovnávací recenze. Jak se liší Ron de Jeremy XO stará a nová láhev? Původ rumu Značka nese umělecké jméno pornoherce Ronalda Jeremyho Hyatta. Tato nejobsazovanější pánská […]
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.