Dnes se podíváme na 3 výborné rumy z produkce jedné z nejznámějších destilerií světa – Appleton Estate. Konkrétně jsem tedy ke srovnání vybral rumy: Appleton Estate Joy 25Y.O., 21Y.O., 15Y.O. Appleton má ve své nabídce samozřejmě více lahví, ale o těch zase jindy.
Obsah
Původ rumů
Původ těchto rumů naleznete v destilerii Appleton Estate, která je nejstarší nepřetržitě fungující třtinovou plantáží a palírnou na Jamajce. Rumy se zde vyrábějí již více než 265 let. Destilace probíhá malosériově v měděných destilačních kotlích tradičním způsobem, rumy poté zrají v sudech z amerického bílého dubu, ve kterých byl předtím uložen bourbon. Od roku 1997 zde funguje historicky první žena na pozici Master Blendera paní Joy Spence (u Appletonu fungovala už od roku 1981 jako chemička).
Appleton Estate Joy 25 Y.O. byl vyroben právě k výročí působení této Master Blenderky u této značky. Tedy krásných 20 let a sama Joy Spence jej stvořila k dokonalosti. Je to blend rumů minimálně 25 let starých, ale jsou zde i rumy staré 35 let (rumy z roku 1981, kdy nastoupila u Appletonu Estate).
Appleton Estate 21 Y.O. je blend rumů starých minimálně 21 let. Každý rok jich vyjde jen omezený počet. V roce 2011 vyhrál rum dvakrát zlatou medaili v prestižní soutěži „World Spirits Awards“. Dvakrát byl rum oceněn zlatem i na soutěži „San Francisco World Spirit Competition“ v roce 2014 a ve stejném roce ho ocenili také barmani v soutěži The Bartenders Best Awards.
Appleton Estate 15 Y.O. je blend rumů starých minimálně 15 let. Tento rum je zajímavý zejména i tím, že byl představen pouze pro kanadský trh. Tedy u nás, ani prakticky kdekoli jinde se s ním asi jen tak nesetkáte. Dostat ho sem není úplně jednoduché a vzhledem k tomu, že má Kanada povolený vývoz pouze 1l lihoviny na osobu, moc si nepřivezete ani z dovolené.
Barva
U Joy a 21Y.O. je barva příjemně měděná, kapky se táhnou, tedy rum není jistě ničím dobarvován a doslazován, na tom si v Appletonu zakládají. Nejtmavší je kupodivu 21 Y.O., v závěsu za ním Joy a nejsvětlejší je zároveň i nejmladší z nich – 15 Y.O., ten už je spíše zlatavě medový.
Vůně
Ta je u všech tří rumů příjemně dřevitá, sudová.
Joy voní nejjemněji a nejvíce sladce. Výrazná intenzita a příjemná harmonie dřeva, koření a kávy. Lehce cítím i citrusy, zřejmě pomeranč s náznakem vanilky.
U 21 Y.O. cítím více dřeva a cukrové třtiny. Dále také jakoby květinový nádech s vanilkou a lehce čokoládu.
15 Y.O. voní po dřevě asi nejméně z těchto tří rumů. Ale podíl dubového sudu je tam určitě také znát. Cítím i aroma medu, jakoby trávy, lehoučce citrusů a vanilky.
Chuť
Na rozdíl od vůně mi přišla nejjemnější a “nejsladší” chuť 21 Y.O. Příjemně vyzrálá a sladěná chuť dřeva, koření a kávy. Závěr je delší a sušší, na patře cítím chuť mandlí. Rum má 43% alkoholu.
Joy je rozhodně dřevitější, sušší a intenzivnější. Harmonicky ovšem opět velice příjemně vyladěný. Dřevo a ořechy se příjemně doplňují s citrusy a vanilkou. Závěr je delší, sušší a více sudovější, než u 21 Y.O. Rum má 45% alkoholu.
U 15 Y.O. je poznat, že se jedná o nejmladší rum z této trojice. Chuť je pichlavější, ostřejší a také dost intenzivní. Tento rum je takový kořeněnější s chutí dřeva, tabáku a lehce trávy. Zde mi přišla dochuť spíše středně dlouhá (určitě kratší než u předešlých dvou rumů) a na patře cítím aroma vanilky a lehce kompotu. Rum má 43% alkoholu.
Láhev
Joy je jasná designová pecka, která ozdobí každou výstavku. Nádherný otevírací box, láhev má křivky paní Joy Spence, masivní sklo se zlatými popisky a dřevěným kulatým uzávěrem. To je opravdu klenot.
15 Y.O. a 21 Y.O. mají vlastně stejný tvar a dost podobný koncept, jen 21Y.O. je laděna do barvy modré a 15Y.O. do barvy zelené. Oblé křivky, zepředu malý štítek (15 Y.O. limitovaná edice a 21 Y.O. číslo lahve), krátký popisek rumu pod názvem, pod hrdlem oválný štítek s rokem. Nahoře krásný dřevěný uzávěr v vyraženým názvem. 21 Y.O. navíc dorazila v pěkném koženém tubusu s certifikátem k rumu, opravdu pěkné balení.
Joy – bývala kolem 7000,- Kč (dnes se draží i téměř za trojnásobek), 21 Y.O. – do 2500,- kč, 15 Y.O. – cca 60-70 euro (zatím pouze Kanada).
Závěr
Nutno říct hned na začátek, že všechny tři rumy jsou nesmírně povedené a v Appletonu dobře vědí, co dělají. V celkovém hodnocení mi nejlépe vyšel Appleton Estate Joy 25 Y.O., ale vcelku těsně před 21 Y.O. Když přihlédneme k ceně, je 21 Y.O. perfektní volbou. Pokud jste si oblíbili i méně sladké rumy, tohle je ideální vstupenka do trošku luxusnějšího světa poctivých rumů. Snad se brzy dočkáme 15 Y.O. – už ji tu máme i u nás a všichni budou moci ochutnat.
Autor článku - Jiří Naller
Jsem fotograf a milovník rumů. Jsem zakladatel rumové skupiny Rum a vše kolem něj. Rád experimentuji a snažím se vnášet do fotografií (nejen rumů) netradiční prvky a originální pojetí.
V roce 2019 Appleton Estate uvedl na trh 4000ks láhví rumu Appleton Estate 30 Year Old Jamacica Rum. Tento blend pochází ze 13 různých sudů, kde jeho nejmladší složka zrála 30 let a nejstarší i 50 let v sudech z bílého amerického dubu.
Oba jsou to blendy rumů z několika zemí (Guyana, Barbados, Jamajka a v 50th Anniversary navíc Trinidad). Od roku 1650 byl v průběhu 18. století život na lodi nesmírně obtížný. Vrcholem dne bylo každodenní vydávání přídělů námořníkům (denní Tot), na které dohlížel tzv. „purser“. V roce 1970 Rada admirality rozhodla, že v moderním námořnictvu není místo pro každodenní vydávání rumu, a tak dne 31. července 1970 ukončili tuto tradici. Tento den je označovaný jako Black Tot Day, z čehož je odvozen i název této značky.
Tento rum je dalším nástupcem v řadě láhví s novým designem. Jedná se o blend rumů, které prošly destilací v měděných kotlích a následně zrály v jednou použitých sudech z amerického dubu po bourbonu minimálním 15 let, nejstarší složka v blendu by pak měla být až 18 let stará. Název „Black River Casks“ vzdává poctu řece Black River v jamajském údolí Nassau, která dodává vodu filtrovanou vápencem, jež se využívá k výrobě všech produktů lihovaru. Rum je lahvovaný o síle 43% alkoholu.
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.