Dnes jsem si vybral k hodnocení všechny limitované edice ceramic bottle od značky Kraken. Panovalo kolem nich trošku nejasno, zda je v lahvích rum stejný, či nikoli. Dal jsem si opravdu velice záležet a důkladně jsem zkoumal barvu, vůni i chuť všech čtyř verzí. Konkrétně jsou to tedy Kraken rum BLACK ceramic bottle, WHITE, BLACK AND WHITE a BLACK (Grey). Tak hurá na to.
Obsah
Původ rumů
Všechny mají samozřejmě stejný původ, co se výroby týče. Kraken Rum je dovezený rum z Karibiku (Trinidad a Tobago) smíchaný s 11 druhy tajného koření. Zrát by měl zhruba 12-24 měsíců. Je pojmenovaný po mořské příšeře, mýtu a legendě. Říká se, že loď nesoucí jedno z největších množství černého kořeněného rumu, které bylo z nevysvětlitelných důvodů přivezeno z karibských ostrovů, nikdy nedosáhla svého cíle. Příběhů kolovala spousta…nejčastěji pak o veliké mořské příšeře, která stahovala lodě pod hladinu obrovskými chapadly. Nikdy však nebyl žádný z těchto příběhů potvrzen.
Barva
Barva tohoto rumu připomíná inkoust chobotnice ve skleněné nádobě. Je tedy kávově tmavě hnědá. Když jsem rozlil všechny 4 rumy do skleniček, začal jsem tedy porovnávat barvu. Kromě bílé lahve byly všechny tři ostatní vzorky stejné. Rum z ceramic white bottle je o něco světlejší.
Vůně
Zde za mě nejlépe dopadly lahve White a také Black.
Black: Příjemná, sladká, dominantní aroma cukrové třtiny a jakoby sherry. Cítím v pozadí i vanilku s čokoládou, koření a lehce kompot.
White: Zde také sladší vůně, především karamel a sherry. Doplňuje je i vůně vanilky, sušeného ovoce a koření. Necítím tam již tu čokoládovou složku.
Black and White: Zde je vůně již o něco pichlavější, ostřejší. Ale stále podobné složky sherry, karamelu, vanilky a koření. K tomu i lehce ovoce (kompot).
Black (Grey): U tohoto vzorku cítím menší zastoupení té sherry složky, opravdu ji vnímám jen lehoučce. Převládá cukrová třtina s vanilkou, řekl bych až takový smetanový nádech a lehoučce v pozadí lesní ovoce.
Chuť
Mně nejvíce chutná White bottle. Nejvíce mi ladí chutě, příjemně intenzivní i vyvážený, jen trošku sladší. Všechny láhve obsahují rumy o 40% alkoholu a obsah cukru je v rozmezí 20-30g/l.
White: Je jemná a sladká, ovšem také trošku ostřejší na jazyku. Je poměrně cítit i dřevitá složka rumu, koření, karamel a stopy vanilky s čokoládou. Stejná je i dochuť, která není příliš dlouhá, ale za to příjemně nasládlá.
Black: Tento je také sladší a zároveň lehce ostřejší. Cítím zde více sherry složku spolu s cukrovou třtinou, kořením a vanilkou. V dochuti se objeví i lehký kakaový nádech. Zde je závěr ještě maličko slabší.
Black and White: U této lahve cítím maličko více alkoholovou část rumu. Spolu s ní karamel, sherry úplně lehce, spíše jen takový nádech. Dále ovšem zase klasická vanilka, koření a čokoláda.
Black (Grey): Zde je chuť více ostřejší, než u všech předešlých vzorků. Sherry téměř necítím. Hlavní je cukrová třtina a dřevité aroma. Nemůže opět chybět koření a lehce čokoláda.
Láhev
Ty jsou skutečnými designovými poklady. Údajně jsou to repliky nalezených původních lahví, které se našli rozbité na břehu Karibských ostrovů. Lahve vznikly na počest obrovské mořské příšeře a zároveň k uctění památky všech padlých námořníků. U hrdla má kruhové rukojeti, které byly tradičně používány k zavěšení rumových lahví na zeď během trhané námořní plavby. Na každé lahvi je vystouplá podobizna krakena. Každá je však většinou trošku jinak uskupená a jinak barevná. Lahev je celá keramická, tedy neprůhledná. Je uzavřena korkovým uzávěrem, vepředu klasický znak této značky. Obsah je u všech 0,7l.
Cena rumů
Zde je to trošku komplikovanější s dostupností. Black a Grey seženete u nás zcela běžně a to kolem ceny 1 500 – 2 000,-Kč. White verzi už má tuším jen jeden eshop za cenu 2500,-Kč. Black and White k nám původně vůbec nedorazil, ale nyní je na Alkohol.cz za 1 399,- Kč.
Nutno předem říci, že jsem psal ještě před degustací přímo výrobci. Ten mi vcelku rychle odpověděl, že je opravdu ve všech lahvích stejný rum. Liší se pouze limitovaným obalem lahve a dobou lahvování. Když jsem s touto informací k hodnocení přistupoval, musím říct, že je to opravdu tak. Základ mají všechny rozhodně stejný. Jak ve vůni, tak v chuti i závěru. Za mě se liší spíše jen detaily, které mohou být právě ovlivněny dobou lahvování (tedy jiným sudem, trošku jiným poměrem koření atd)…to vyloučené dle výrobce údajně není. White bottle mám už opravdu asi rok a půl…Black (grey) mám pouze asi měsíc. Tedy možná i to je důvod, proč je v hodnocení každý rum trošku jiný. Ale obecně jsou všechny verze opravdu velice chuťově podobné.
Autor článku - Jiří Naller
Jsem fotograf a milovník rumů. Jsem zakladatel rumové skupiny Rum a vše kolem něj. Rád experimentuji a snažím se vnášet do fotografií (nejen rumů) netradiční prvky a originální pojetí.
Značka byla založena v Panamě společností GALAXY TRADING SARL. Pro nadaci PREMIUM SPIRIT GALAXY FUNDATION PANAMA, která zajišťovala výrobu i distribuci. V roce 2016 značku zakoupila společnost Albert Michler Distillery Int. a ta jí vlastní do dnes. Většina destilátů pochází z Dominikánské republiky a část pak z ostatních destinací. Pro výrobu elixírů používají jen ty nejlepší suroviny, jako je kokosové mléko, zahuštěná pomerančová šťáva či kávový výluh, který je vyroben z velmi silné kávy, která se poté zbavuje vody. U elixíru je to pak hrozinkový macerát.
Už je to tu zas! Nový rumový adventní kalendář se začal prodávat. Skvělý dárek pro rumové nadšence i fajnšmekry. Je to skvělý dárek pro každého milovníka rumů. Takže bych neváhal.
Oba jsou to blendy rumů z několika zemí (Guyana, Barbados, Jamajka a v 50th Anniversary navíc Trinidad). Od roku 1650 byl v průběhu 18. století život na lodi nesmírně obtížný. Vrcholem dne bylo každodenní vydávání přídělů námořníkům (denní Tot), na které dohlížel tzv. „purser“. V roce 1970 Rada admirality rozhodla, že v moderním námořnictvu není místo pro každodenní vydávání rumu, a tak dne 31. července 1970 ukončili tuto tradici. Tento den je označovaný jako Black Tot Day, z čehož je odvozen i název této značky.
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.